Trafikpolitik:

Trafik oplæg Halsnæs

Dette er et forsøg på at se grønne løsninger i fremtidens Halsnæs.

Kollektiv trafik er meget mere end tog

I fremtiden vil der være flere, elcykler, selvkørende busser, elbusser, internettet giver gode muligheder for bedre samkørsel.

Vi kunne godt tænke os, at se på hvad der kan gøres på de forskellige områder.

Pendlerbusser mellem Hundested og Hanehoved, som passer til toget.

Pendlerbusser som kører mellem Kregme station og FR.sund S-tog , og som passer til lokalbanen, kunne evt. Fortsætte til Roskilde med forbindelse til tog og flex bus til Jylland .

Fordel: busserne ville springe flaskehalsen over omkring fr.værk . Du kan komme hurtigt ned til S-tog s nettet.

F.eks. Fr.værk til Ballerup på 45 min

For at støtte en sådan forbindelse, oprettes der pendlerpladser ved Hanehoved station, og ved Kregme station, så det er nemt for bilister at sætte bilen og cyklen.

Disse kan også være opsamlingssteder for samkørsel.

Samkørsels app:

Det er jo absurd at vi idag ikke bare kan gå ud til vejen og så bare køre med en bil. Vejene er fyldt med biler med masser plads i.

Idag findes der pandlernet.dk og GoMore , men der mangler den app som siger: her står jeg og vil godt med, og omvendt : jeg kører nu der hen og har plads i bilen, er der nogen der vil med – København 25 kr.

En moderne blaffer app, hvor man giver sig til kende før man bliver samlet op.

Selvkørende taxa busser:

Den udvikling der er med selvkørende transport giver mulighed for at et lokal område lod sig betjene f.eks. Fra yderområder til togstation eller hovedvej eller pendlerpladser.

Ingen parkeringsproblemer og man kunne koncentrere sig om hurtige bus forbindelser mellem knudepunkter.

Cykler og elcykler.

Vi har idag mange cykelstier, men et meget dårligt cykelsti net. altså cykelstier hvor der kan cykles hurtig med et godt flow uden hele tiden at møde kantsten, bumb, bomme , skarpe hjørner og dårlig belægning.

Supercykelsti fra Hundested til Allerød Farum Frederikssund.

Elcykler kan komme hurtigt frem med de rette forhold , gode cykelstier, men det skal gøres muligt at parkerer dem sikkert på en pendlerplads på kregmestation eller hanehoved.

Fr.værk station er fin, men for dem der skal videre med bil eller bus er det for langsomt.

Flere af disse tiltag kan sætte igang uden meget store investeringer